Je bevindt je hier:

Netwerken is net Expeditie Robinson

Geplaatst op: 11-04-2014

Als je weet hoe je vuur moet maken op een onbewoond eiland, dan kun je ook netwerken. Dat en nog meer in Noud Oton's blog van deze week

De vraag die elke ondernemer zicht stelt is: “Waar vind ik mijn klanten?”.

Dat is uiteraard sterk afhankelijk van het product dat je verkoopt. Verkoop je fopspenen, dan ligt de focus op ouders van jonge kinderen. Wanneer je hondenriemen in de aanbieding hebt, zal je je richten op hondenbezitters. Dat is redelijk af te bakenen en dan is het, na enig onderzoek, ook niet moeilijk om die doelgroep te bereiken.

Maar als je jezelf aanbiedt, omdat je alles weet over verzekeringen, websites, fotograferen, marketing of de innerlijke balans, dan is je doelgroep een stuk minder makkelijk te omkaderen. Waar vind ik mijn doelgroep? En wie is überhaupt mijn doelgroep? Vooralsnog heb ik bedacht dat de hele wereld mijn doelgroep is en dat zorgt er voor dat alles voor mij interessant is.

Om een deel van mijn klanten te bereiken, heb ik mijn oog laten vallen op “Open Coffee”, een netwerkclub, die in bijna elke gemeente aanwezig is. Geen lidmaatschap, niet vooraf aanmelden en de kosten zijn (in mijn geval) 3 koppen thee.  Kortom, laagdrempelig en uitnodigend. Kan geen kwaad, toch?

Ik ben inmiddels bij een paar verschillende Open Coffee’s geweest  en de mensen die daar rondlopen laten zich grofweg indelen in 2 groepen: de delers en de nemers.

Om met die laatste groep te beginnen: “de nemer” luistert zeer ongeduldig, besluit binnen 30 seconden of hij met je door wil praten en wil graag diezelfde dag nog scoren.

“De deler” is een lange termijn denker. Hij denkt graag mee met je onderneming , stelt vragen en luistert ook naar het antwoord en hij wil graag in contact blijven (veelal via Linkedin).

Netwerken is goed te vergelijken met vuur maken bij Expeditie Robinson. De eerste stap is heel hard werken, zonder dat je direct resultaat ziet. Daarna, wanneer het vonkje is overgeslagen, is het vuur nog niet groots, maar moet je takje voor takje de brandstapel (de relatie) opbouwen. En het zorgvuldig opbouwen van het vuur, is het klaar om het te gaan gebruiken om te koken. Netwerken is hard werken, je hebt er een lange adem voor nodig, maar als netwerken overgaat in relatie beheren, dan kun je gaan oogsten.

Mijn behoefte aan klanten is groot, want ik ben naarstig op zoek naar omzet.  Ik hoor goede verhalen over de ROI van netwerken en daarom blijf ik er in geloven en blijf ik ook mijn netwerk delen.

 


Samken